Expediční plavba k severním Špicberkům

Za ledními medvědy

Mám zájem

Zveme vás na osmidenní plavbu na expediční lodi na sever souostroví Svalbard (Špicberky). Pokud nejste skutečnými polárníky dobrodruhy, dále na sever se již dostat nelze. Zážitek z vysoké Arktidy, království ledního medvěda lze jen těžko něčemu připodobnit. Nekonečně odstínů modré a bílé, tvary ledových ker. Možná vás překvapí, jak je tu hojný život: spatřit můžete tuleně, mrože, soba špicberského, nepřeberně druhů ptactva, při troše štěstí velryby i samotného krále Arktidy. Plavba nabízí ideální zázemí pro fotografy. Souostroví Svalbard bylo známé již minimálně od středověku, díky tomu je zde i mnoho unikátních historických památek. Mezi ty nejznámější jistě patří vzducholodě Norge a Italia.

Expedice probíhá na palubě lodi Plancius, která má kapacitu 108 cestujících, 40 členů posádky, 8 průvodců (většinou přírodovědci – oceánografové, obvykle s doktorským titulem), na palubě je vždy lékař (některé termíny můžou být obdobnou lodí Hondius). Nemusíte se obávat masové akce. Výhodou menších lodí je více času stráveného na břehu díky rychlejšímu vylodění čluny Zodiac, společnost klade i velký důraz na ochranu životního prostředí. Loď je uzpůsobena do polárních podmínek pro plavbu plovoucím ledem. Procesem přípravy cesty vás provede kolegyně, která výpravu absolvovala a dokáže vám zodpovědět všechny nejasnosti, doporučené vybavení atd. Inspiraci najdete v reportážním článku.

Na co se můžete těšit

  • Nejseverněji v životě - vysoká Artida
  • Velká šance na pozorování ledního medvěda
  • Čela ledovců odlamující se do oceánu
  • Plavby na člunech Zodiac
  • Pěší túry
  • Odborný program a výklad
Mám zájem

Místa pobytu

Cena zájezdu zahrnuje

  • Lodní lístek ve zvolené kajutě
  • Plná penze, nápoje k jídlu, v průběhu dne je k dispozici čaj, voda a káva
  • Doprovodný program: túry, plavby čluny Zodiac, odborné přednášky
  • Pojištění CK pro případ úpadku

Cena zájezdu nezahrnuje

  • Alkoholické nápoje v lodním baru
  • Zpropitné pro posádku lodi (očekává se 10 EUR/den)
  • Letenku Praha – Longyerbyen (s přestupem v Oslo, někdy ještě s mezipřistáním v Tromsö).
  • Ubytování v Longyerbyenu před a po plavbě pokud bude nutné s ohledem na lety (obojím vám na vyžádání zajistíme)
  • Pojištění pro pobyt v Arktidě (na vyžádání doporučíme produkt, který toto kryje a pojistku zajistíme)

Itinerář

1. den

Longyearbyen, správní středisko Špicberk, největšího ostrova souostroví Svalbard. Čas na procházku tímto bývalým hornickým městem, navštívit můžete farní kostel nebo několik muzeí. Přestože krajina působí stroze, bylo v ní zaznamenáno více než sto druhů rostlin. V podvečer loď vypluje z Isfjordenu, kde možná spatříte první plejtváka obrovského.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2. - 7. den

Vydáme se na odlehlý zaledněný sever. Mezi místa, která můžeme navštívit, patří:

Raudfjord

Na severním pobřeží si můžete vychutnat tento rozsáhlý fjord s mnoha ledovci, možná zde budou i tuleni kroužkovaní a vousatí. Na útesech a pobřeží se také vyskytují prosperující kolonie mořských ptáků, bohatá vegetace a možnost výskytu ledních medvědů.

Monacký ledovec

V závislosti na počasí a stavu mořského ledu bychom mohli vplout do Liefdefjordenu a proplout na dohled od 5 km dlouhé stěny ledovce Monaco. Vody před touto ledovcovou hradbou jsou oblíbeným lovištěm ledních medvědů. 

Nejzajímavější místa na ostrově Hinlopen

Naším cílem je vplout do průlivu Hinlopen, kde žijí tuleni vousatí, tuleni kroužkovaní a lední medvědi. U vjezdu je dokonce možnost spatřit modré velryby. Po plavbě mezi ledovými krami Lomfjordshalvøya v zodiacích si můžete prohlédnout ptačí útesy Alkefjellet. Na východní straně průlivu Hinlopen se můžeme pokusit přistát na Nordaustlandetu. Zde můžeme spatřit soby a mrože. Pokud by led bránil vplutí do Hinlopenu, kapitán zvolí náhradní trasu.

Sedm ostrovů

Nejsevernějším bodem plavby může být severně od Nordaustlandetu, na Sedmi ostrovech. Zde můžeme dosáhnout 80° severní šířky, pouhých 870 km od zeměpisného severního pólu

Plavba po kontinentálním šelfu

Asi 40 námořních mil západně od Špicberk proplujeme okrajem kontinentálního šelfu. Zde se plejtváci v létě živí ve vzestupných zónách (kde studená voda bohatá na živiny vyvěrá zpod mořské hladiny), které se táhnou podél břehů Špicberk. V ústí Kongsfjordenu máte velkou šanci spatřit plejtváky malé.

Forlandsundet, fjord svatého Jana nebo Alkhornet

Ve Forlandsundetu je občas možné spatřit mrože. Případně můžeme plout do fjordu St. Johns nebo na jih k ústí Isfjordu a přistát v Alkhornetu. Na těchto útesech hnízdí mořští ptáci, polární lišky pod nimi hledají spadlá vejce a mláďata a sobi spásají řídkou vegetaci.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

8. den

I velká dobrodružství musí jednou skončit. Loď se vrátí zpět do Longyearbyenu brzy ráno a bude zajištěna autobusová doprava na letiště (letiště je vzdáleno od města asi 5 km). Možnost prodloužení pobytu v Longyerbyenu v závislosti na letech.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Doplňující informace

Letenky

Letenku do Longyerbyenu a zpět vás samozřejmě zajistíme. Nejvýhodnější letenka je s přestupem v Oslo, někdy ještě s mezipřistáním v Tromsö.

Klima

Podnebí Svalbardu je silně ovlivněno Golfským proudem, který se zde rozpadá. Je zde podstatně tepleji než kdekoli jinde na srovnatelné zeměpisné šířce. Současně je označováno za polárně aridní, tedy s malými srážkovými úhrny. Letní teploty očekávejte kolem 10 stupňů kolem Longyerbyenu a nuly na severu. Globální oteplování se zde projevuje výrazněji, než kdekoli jinde, ledovce odtávají extrémním tempem. Před několika lety Longyerbyen v zimě zasáhla ničivá lavina rovněž v důsledku klimatických změn.

Vstup do země

Souostroví Svalbard je sice součástí Norského království, ale není součástí Schengenského prostoru, k cestě je nutný cestovní pas. Na občanský průkaz (který stačí do pevninského Norska) vám nebude v Oslo či Tromsö umožněn nástup do letadla.

Kajuty

Na lodi je několik typů kajut odlišných cenových kategorií od jednolůžkových po čtyřlůžkové. Základní cena odpovídá 1 lůžku ve sdílené 4 lůžkové kajutě. Místa jsou vždy na dotaz dostupnosti v každém jednotlivém termínu. Všechny kajuty jsou s vlastním sociálním zařízením (WC, sprcha).

Jazyk

Komunikačním jazykem na palubě je angličtina, některé termíny jsou dvojjazyčné nebo v němčině (menšina). Posádka i cestující jsou obvykle z celého světa.

Samostatný pohyb po Špicberkách

Na celém souostroví existuje riziko setkání s ledním medvědem. Toto riziko neexistuje na území města Logyerbyen, nicméně nemusíte se obávat, protože vás na pevnině vždy bude doprovázet průvodce, který eliminuje možná rizika.

Trasa plavby a bezpečnost

Přesná trasa záleží na ledových podmínkách, zejména začátkem léta může být sever ještě zablokován. Vylodění na břeh čluny zodiac je podmíněno nepřítomností ledního medvěda na daném místě (medvědy lze pozorovat z lodi, i se k nim čluny přiblížit, ale z bezpečnostních důvodů nikdy na pevnině).

Potřebné vybavení

Není třeba nic zásadně neobvyklého, ideální je dostatek oblečení, které lze vrstvit, povinná je nepromokavá bunda a kalhoty, doporučujeme “péřovku”. Zateplené holiny na túry a do čluny společnost půjčuje přímo na lodi v ceně, k dispozici všechny velikosti.

Mořská nemoc

Oblast Svalbardu je obvykle relativně klidná a loď je vybavena vyrovnávacím hydraulickým systémem. Je velmi nepravděpodobné, že byste zažili výrazně rozbouřené moře, spíše pohyb lodi vůbec nepocítíte (což je zásadní rozdíl vůči plavbám do Antarktidy). Přesto je možné požádat lodního lékaře o medikamenty na potlačení příznaků mořské nemoci. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Last minute

Od lodní společnosti nám příležitostně chodí informace o zbylé kapacitě v některých plavbách. Pokud máte zájem být informováni, ozvěte se nám. Uvedené nabídky budeme rovněž publikovat zde na našich webových stránkách.

Náročnost

Plavbu může absolvovat kdokoli. Pěší vycházky jsou rozděleny do skupin podle výkonnosti, tempo je mírné, průvodci neustále sledují okolí, zda se neobjeví medvěd. V případě, že se někdo rozhodně zůstat na lodi, je to vždy možné. Pro aktivněji zaměřené klienty je možností zájezd se skialpinizmem na menší lodi nižšího standardu (plachetnice pro 30 osob).

Vlastní loď

Expedice probíhá na palubě lodi Plancius, která má kapacitu 108 cestujících, 40 členů posádky, 8 průvodců (většinou přírodovědci – oceánografové, obvykle s doktorským titulem), na palubě je vždy lékař (některé termíny můžou být obdobnou lodí Hondius). Nemusíte se obávat masové akce. Výhodou menších lodí je více času stráveného na břehu díky rychlejšímu vylodění čluny Zodiac, společnost klade i velký důraz na ochranu životního prostředí. Loď je uzpůsobena do polárních podmínek pro plavbu plovoucím ledem. Procesem přípravy cesty vás provede kolegyně Helena Křenková, která výpravu absolvovala a dokáže vám zodpovědět všechny nejasnosti, doporučené vybavení atd. Helena vás však osobně na lodi doprovázet nebude.

Termíny

6. 6. - 13. 6. 2024

Cena:
94 350 Kč / os.

Cena za lůžko ve sdílené čtyřlůžkové kajutě.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

13. 6. - 20. 6. 2024

Cena:
94 350 Kč / os.

Cena za lůžko ve sdílené čtyřlůžkové kajutě

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

20. 6. - 27. 6. 2024

Cena:
94 350 Kč / os.

Cena za lůžko ve sdílené čtyřlůžkové kajutě

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

13. 6. - 27. 6. 2024

Cena:
113 220 Kč / os.

Cena za lůžko ve sdílené čtyřlůžkové kajutě.

Pozn. prodloužená plavba za velmi výhodnou cenu, která navíc zamíří na malebné východní pobřeží.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mám zájem

Zajímavá místa

Longyerbyen

Největší osada (nemá statut města) souostroví Svalbard, Longyerbyen má v současné době asi 2500 obyvatel. Pojmenovaná byla po Johnu Longyerovi, který město založil v roce 1906 jako důlní osadu. Původní název Longyer City bylo ponorštěno na -byen (by je norsky osada, město). Na základě tzv. Špicberské smlouvy zde mohou vykonávat hospodářské činnosti všechny signatářské státy, mezi nimiž bylo i Československo. Cizinci zde na rozdíl od pevninského Norska nepotřebují pracovní povolení, zdejší společnost je tedy velmi kosmopolitní ačkoli prosadit se zde není nic jednoduchého. Výzvou je jak klima a přítomnost ledního medvěda, politické napětí s ruskou osadou Barentsburg i ekonomická realita všedního dne, zejména extrémní ceny bydlení a jeho nedostupnost. Důlní činnost byla zastavena (donedávna zde fungovala jediná uhelná elektrárna v Norsku) a nahrazena cestovním ruchem a výzkumem na zdejší univerzitě.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ny-Ålesund

Ny-Ålesund je nejsevernějším trvale obydleným místem na zemi. Kdo v dětství přečetl naučně dobrodružnou knížku Trosečníci polárního moře od Františka Běhounka popisující katastrofu vzducholodi Italia, bude toto místo dobře znát, avšak pod názvem Kingsbay (norsky se zdejší fjord jmenuje Kongsfjorden, tedy Královský fjord), název Kingsbay nesla i důlní společnost neboť i tato osada byla založena pro těžbu černého uhlí (ukončeno). Díky důlní činnosti zde dnes najdeme pozůstatky nejsevernější železnice. Obě vzducholodi připomíná původní startovací stožár, je považován za válečný hrob ve správě italského námořnictva. Dnes zde žijí pouze vědci, zhruba jednou týdně přilétá z Longyerbyenu letadlo, letenky však nejsou v prodeji, jsou určené pouze pro vědecké základny. Turisté, kteří se sem dostanou lodí, mají možnost poslat pohled z nejsevernější schránky světa.

Průvodce

Mám zájem